torsdag 14 oktober 2010

Omhuldad, fjäskad för och charmad

Tjena och hejsan.

Jag har varit på resande fot igen (flash, flash, nej inte alls, bara asjobbigt). Jag tänkte skrivit en rapport från hotellrum igår kväll, men fick inte internetuppkopplingen på rummet att funka. Jag drog i mig en halvkass room-service-burgare och kollade på Alice i Underlandet istället. Hello fetma! Jag borde dragit på mig joggingdojjorna som jag alltid optimistiskt packar ner, och pallrat mig iväg till hotellgymmet.

Men i alla fall, är inte flygvärdinnor ett underligt släkte? Jag hörde en intervju med en flygvärdinna för ett tag sedan och hon sa att den vanligaste missuppfattningen som folk i allmänhet hade om hennes yrke var att det var glamoröst. Vem tror att det är glamoröst, på allvar? Men glamour eller ej, ingår det inte liksom i jobbet, ÄR det liksom inte hela vitsen, att en flygvärdinna ska få folk att känna sig säkra, välkomna och lite omhändertagna? Var i rollbeskrivningen står det att de ska stå och skvallra med varandra och kolla surt på den stackars jävel som kommer springande, svettig och ursäktande leende cirka två sekunder efter gaten antagligen stängt? (Nej, det var inte jag, det var en slips-smurf)

Överlag tycker jag att det är dåligt med bra service, ni fattar vad jag menar, alltså ont om den. Jag tror att det beror på att flygvärdinnan, butiksbiträdet, servitrisen eller sjuksköterskan inte gillar sitt jobb. Jag är en sån som tror att om man gillar sitt jobb, så gör man det väl. Eller så gör man det väl, för att annars blir man av med sitt jobb, och därmed sina pengar, och det blir jävligt knapert, och man får käka grus till frukost, men det alternativet finns liksom inte riktigt i det här landet, för blir man av med jobbet så får man bidrag tills man drunknar i alla pengar, och sen coachad och fjantad med tills man kräks (JAAA, jag VET, det är säkert en överdrift, men ändå).

Jag kan inte bestämma mig för om folk inte är tillräckligt lyckliga eller inte tillräckligt rädda. Kan man fixa någon slags kombination för att verkligen boosta servicenivån på det här bygget tro? Management by ... vad? Förslag? För jag vill bli omhuldad, fjäskad för och charmad!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar